E-BAR (Huesca) 95
Physical description: 139 ff.; rectangular format and oriented vertically with dimensions 225 x 155 x 55 mm. Written on parchment, the manuscript has been bound in 18 fascicles with the following pattern of booklets: IV (8) + IV (16) + IV (24) + IV (32) + IV (40) + III (46) + IV (54) + IV (62) + IV (70) + IV (78) + IV (86) + IV (93-1) + IV (101) + IV (109) + IV (117) + IV (125) + IV (133) + III (139). The foliation of the 133 folios is in Roman numerals, while the last six folios are unnumbered. The manuscript is largely guillotined, so that three sections can be differentiated when establishing the dimensions of the writing box. These correspond to the internal arrangement parts of the manuscript: in the cycles of time, saints, common and vesperal (ff. 1r - 133v), with the dimensions of the writing box 158 x 102 mm; in the litany of saints (ff. 134r - 138r), with the dimensions 158 x 100 mm; and in the section of additions (ff. 138v - 139r), with the dimensions 171 x 106 mm.
Arrangement of the writing: Linear layout with mainly six lines per page, except for the texts of the litanies of the saints, where the number of lines varies.
Condition: Good, except for the four original flyleaves, which are in por condition.
Textual writing: Textual bookplate gothic script.
Musical notation: Square notation in black on a tetragram in red ink, except for two pieces that were added later, not mensural.
Decoration: There are three types of initials. The first is a musical-textual line, coloured in red or blue ink; it begins each piece. The second is of a broken type, in black ink; they function as the first letter of the internal parts of each piece. The third type has a tertiary structural function, in red or blue ink. They are of the square type and appear as initials of verses and initials in litanies. This arrangement is similar to the Brussels Codex (B-Bru IV/ 473).
Dating: 15th century, in any case later than the same twin processional kept in Brussels; responsorial processional, table IV in Michel Huglo, Les manuscrits du processional (p. 48*).
Descripción física: 139 ff.; Formato rectangular y orientado en vertical con las dimensiones 225 x 155 x 55 mm. Escrito sobre pergamino el manuscrito ha sido encuadernado en 18 fascículos con el siguiente esquema de cuadernillos: IV (8) + IV (16) + IV (24) + IV (32) + IV (40) + III (46) + IV (54) + IV (62) + IV (70) + IV (78) + IV (86) + IV (93-1) + IV (101) + IV (109) +IV (117) + IV (125) + IV (133) + III (139). La foliación de los ciento treinta y tres folios se presenta con números romanos, mientras que los últimos seis folios no se encuentran numerados. El manuscrito está en su gran mayoría guillotinado, debido a esto se pueden diferencias tres secciones en el momento de establecer las dimensiones de la caja de escritura. Estas concuerdan con las partes de ordenación interna del manuscrito: en los ciclos del tiempo, de los santos, común y vesperal (ff. 1r – 133v), con las medidas de la caja de escritura 158 x 102 mm; en la letanía de los santos (ff. 134r – 138r), con las dimensiones 158 x 100 mm; y en la sección de adiciones (ff. 138v – 139r), con las dimensiones 171 x 106 mm.
Disposición de la escritura: Línea tirada contando principalmente con seis pautados por página, exceptuando a los textos de las letanías de los santos donde el número de líneas varía.
Estado de conservación: Bueno, excepto los cuatro folios originales de guarda, cuyo estado es defectuoso.
Escritura textual: Letra gótica textual libraria.
Notación musical: Notación cuadrada en negro sobre un tetragrama en tinta roja, excepto dos piezas que fueron añadidas posteriormente, no mensural.
Decoración: Presenta tres tipos de iniciales. El primero ocupa una línea músico-textual, coloreada en tinta roja o azul; da comienzo a cada pieza. El segundo es de tipo quebrado, en tinta de color negro; funcionan como primera letra de las partes internas de cada pieza. El tercer tipo tienen función estructural terciaria, en tinta de color rojo o azul. Son de tipo cuadrado y aparecen como iniciales de los versículos e iniciales en las letanías. Esta disposición se asemeja al códice de Bruselas (B-Bru IV/ 473).
Datación: Siglo XV, en todo caso posterior al igual procesional gemelo guardado Bruselas; procesional responsorial, tabla IV de Michel Huglo, Les manuscrits du processional (p. 48*).
Andrés Fernández, David. “Un procesional en la Catedral de Barbastro”, Nasarre: revista aragonesa de musicología, 25, 2009, pp. 151 – 167.
______. Música y liturgia en la Catedral de Huesca en la Edad Media. Zaragoza: Editorial Comuniter, 2015.
______. “Corpus Processionalium in Late Medieval Aragon: Manuscripts, Attributes and Special Features”, New Perspectives on Early Music in Spain and Portugal, Eds. Tess Knighton y Emilio Ros Fábregas. Kassel: Reichbenger, 2015, pp. 83 – 84.