B-Br (Bruselas) IV/473
Physical description: 151 ff.; rectangular format and vertical orientation with dimensions 215 x 151 mm. Written on parchment the manuscript has been bound in 19 fascicles with the following scheme of booklets: IV (8) + IV (16) + IV (24) + IV (32) + IV (40) + IV (48) + IV (56) + IV (64) + IV (72) + IV (80) + IV (88) + IV (96) + IV (104) + IV (112) + IV (120) + IV (128) + IV (136) + IV (144) + III (150). At the end of the manuscript there are two folios of guards marked A and B with later handwriting. They contain a series of annotations as an index to some of the incipits. The main foliation is in red Roman numerals, while a later foliation in Arabic numerals can be found in the upper margin of the straight folios.
Arrangement of the writing: In general, it has been written as a line, with two sections with different typesetting: ff. 1 - 144 (cycles of the vesperal time and saints) with six typesettings per page and ff. 145 - 149 (litany of saints) with eighteen textual lines. However, exceptions can be found such as f. 143v with only three pautados, f. 144r blank, f. 144v with four pautados or f. 149v with one textual line and one musical line.
Condition: Some damage (mutilations), but generally in good condition.
Textual script: Bookplate Gothic script.
Musical notation: Square notation in black over a tetradrachm in red ink, except for two pieces that were added later. The first, Sicut cervus desiderat, is found on f. 144v with a five-line pattern in black ink, and the second, on f. 149v, the Pueri Hebreorum is added over the recticial lines.
Decoration: There are three types of initials. The first is a musical-textual line, coloured in red or blue ink; it begins each piece. The second is of a broken type, in black ink; they function as the first letter of the internal parts of each piece. The third type has a tertiary structural function, in red or blue ink. They are of the square type and appear as initials of verses and initials in litanies.
Dating: From the Chapter Library of Saragossa (E-Zs). It is dated to the end of the 14th century with the content of a responsorial processional.
Taking into account the arrangement, we can say that it is a responsorial processional, table IV of Michel Huglo, Les manuscrits du processional (p. 48*).
Descripción física: 151 ff.; Formato rectangular y orientación vertical con las dimensiones 215 x 151 mm. Escrito sobre pergamino el manuscrito ha sido encuadernado en 19 fascículos con el siguiente esquema de cuadernillos: IV (8) + IV (16) + IV (24) + IV (32) + IV (40) + IV (48) + IV (56) + IV (64) + IV (72) + IV (80) + IV (88) + IV (96) + IV (104) + IV (112) + IV (120) + IV (128) + IV (136) + IV (144) + III (150). Al final del manuscrito se pueden encontrar dos folios de guarda marcadas como A y B con escritura más tardía. Presentan una serie de anotaciones a modo de índice sobre algunos íncipits. Foliación principal en números romanos de color rojo, mientras se puede encontrar una más tardía realizada en números arábigos en el margen superior de los folios rectos.
Disposición de la escritura: En general se ha realizado a línea tirada contando con dos secciones con diferente pautado: ff. 1 – 144 (ciclos del tiempo vesperal y santos) con seis pautados por página y ff. 145 – 149 (letanía de los santos) con dieciocho líneas textuales. Sin embargo, se pueden encontrar excepciones como en el f. 143v con solo tres pautados, el f. 144r en blanco, el f. 144v con cuatro pautados o el f. 149v con una línea textual y una musical.
Estado de conservación: Presenta algunos daños (mutilaciones), pero en general está en buen estado.
Escritura textual: Letra gótica libraria.
Notación musical: Notación cuadrada en negro sobre un tetragrama en tinta roja, excepto dos piezas que fueron añadidas posteriormente. La primera es Sicut cervus desiderat se encuentra en el f. 144v con un pautado en tinta negra con cinco líneas y la segunda, en el f. 149v se añade el Pueri Hebreorum sobre las líneas rectices.
Decoración: Presenta tres tipos de iniciales. El primero ocupa una línea músico-textual, coloreada en tinta roja o azul; da comienzo a cada pieza. El segundo es de tipo quebrado, en tinta de color negro; funcionan como primera letra de las partes internas de cada pieza. El tercer tipo tienen función estructural terciaria, en tinta de color rojo o azul. Son de tipo cuadrado y aparecen como iniciales de los versículos e iniciales en las letanías.
Datación: Procedente de la Biblioteca Capitular de Zaragoza (E-Zs). Se data finales del siglo XIV con contenido de un procesional responsorial.
Teniendo en cuenta la ordenación se puede concretar que es un procesional responsorial, tabla IV de Michel Huglo, Les manuscrits du processional (p. 48*).
Andrés Fernández, David. Música y liturgia en la Catedral de Huesca en la Edad Media. Zaragoza: Editorial Comuniter, 2015.
______. “Corpus Processionalium in Late Medieval Aragon: Manuscripts, Attributes and Special Features”, New Perspectives on Early Music in Spain and Portugal, Eds. Tess Knighton y Emilio Ros Fábregas. Kassel: Reichbenger, 2015, pp. 83 – 84